19 Mart 2013 Salı

HAMSİ ZAMANI, HAMSİLİ LEZZETLER

 Balığı çok severim, mevsiminde ve taze olan her balığı yerim.. Şimdi hamsi zamanı. Hem lezzetli hem faydalı..
En kolayı nedir derseniz ve bana göre en lezzetlisi...
HAMSİ ŞİŞ...
Bu tarifi ağabeyim Yalçın Cömert'ten çaldım... İşte itiraf ettim... Ailemizin balık uzmanı odur...Her zaman balığı mangalda sever.. Diğer türlüsünü haşlama diye aşağılar:) Bu yeni model turbo fırınlar çıktığından beri ben pek mangal aramıyorum. Tabi mangal olmayan yerde bir de şu eskiden beri hepimizin evinde olan, şimdi yeni yapımları da çıkan, hatta afilli büyük markaların pabucunu dama attıran  eski tip elektrikli ızgaralar harika pişiriyor.
Hamsileri alıyoruz. Bu arada hamsi alırken taze olmasının yanı sıra, karnının koyu renk ve yağlı olması lezzeti artırır. Koyu renk olması ise hamsinin Karadenizli olduğunu gösterir.
Ayıklıyoruz, kılçıklarını çıkarmadan. Çok hırpalamadan yıkayıp suyunu süzdükten sonra zeytinyağı, tuz, kırmızı pul biber, karabiber ve kekikle hazırladığımız sosun içine balıklarımızı koyup 1 saat kadar bekletiyoruz. Sonra çöp şişlere 15-20 adet kadar hamsiyi takıyoruz. Şişleri ister elektrikli ızgara ister mangalda ya da fırında (bu yöntemi seçecekseniz şişleri fırın tepsisinin bir kenarına dayayarak diğer ucunu aşağıya koyup hafif havada kalmasını sağlayın ki, buğulama değil ızgara gibi olsun. Hoş ne yaparsam yapayım ağabeyim fırını asla kabul etmez)

HAMSİLİ PİLAV
Hamsili tarifleri Ege'den yazmak belki tuhaf gelecek ama ne yapalım biz de seviyoruz... Belki işin uzmanı Karadenizli lezzetciler de kendi uygulamalarını yorum olarak eklerler...
1 kg hamsi (kılçıkları ve başları alınacak)
1 su bardağı pirinç, ince mısır unu,1 iri soğan, tuz, karabiber, dereotu, maydanoz, zeytinyağı
Soğan ince ince yemeklik doğranır Zeytinyağında hafifçe kavrulur güzelce yıkanıp süzülen pirinçler eklenir şöyle bir çevrilir. 1/2 bardak su eklenir. Biraz kabarınca altı kapatılır. Hafif ılınınca bir avuç doğranmış maydanoz, dereotu, bir tutam tuz, şeker ve karabiber eklenir. İsteğe bağlı olarak soğandan önce dolmalık fıstık kavrulup eklenebilir tabi arkadaşı kuş üzümü ile birlikte. Üzümü baharatlarla birlikte koymalısınız...
Ben bu pilavı sunumu kişiye özel olması için porsiyonluk güveçlere hazırlıyorum. Yani, hamsileri canını çok çıkarmadan yıkayıp suyu süzüldükten sonra mısır ununa buluyorum. Porsiyonluk güvecin içine bir halka limon koyup balıkları kuyrukları dipte baş kısmı güvecin dışına sarkacak biçimde sık sık diziyorum. Ayçiçeği gibi...
İçine pilavdan 3 yemek kaşığı koyup üzerine bir iki balık koyup başlarını üzerine kapatıyorum. Üzerine bir kaşık zeytinyağı ve yarım fincan su veya limon suyu döküp hazırladığım tüm güveçleri fırın tepsisine dizip orta ısıda fırında 15-20 dakika pişiriyorum. Çıkardıktan sonra tabağa ters çevirip yanında illa ki rokayla servis yapıyorum.

EGELİ HAMSİ...

Çıldır'ı biliyorsunuz artık...  İşte ben bazen bu çıldır malzemesini çalıyorum ve hamsili yapıyorum.
Yani, ıspanak, ısırgan, pazı, dereotu, maydanoz, yeşil soğan kuyruğu, biraz kuru soğan, tuz, karabiber ....Bunların hepsi çiğ ve ince kıyılmış olacak... Hamsileri yağlanmış tavaya döüşüyorum. Üzerine bu yeşil malzemeyi yayıyorum. Sonra bu malzemenin üzerine yine hamsileri döşüyorum. Tabi hamsilerin kılçıkları ayıklanmış olmalı...
Sonra orta ısıda önce altını sonra tabakla çevirerek üstünü kızarıncaya kadar pişiriyorum. İsterseniz hamsileri mısır ununa bulayıp koyabilirsiniz.
İnanın hamsiler de siz de Egeli olmaktan son derece memnun olacaksınız...
Yandaki fotoğrafta Ege'li hamsi ile çıldır yanyana poz verdiler..

HAMSİ SUŞİ
Tuzlu balık seven ama tuzu nedeniyle yiyemeyenlere özel bir tarif...İstediğiniz miktarda hamsiyi alıp kılçıklarını ve başlarını ayıklıyorsunuz. Sonra çukur ve tabanı geniş düz bir kapaklı kabın içine karınları yukarı gelecek biçimde diziyorsunuz... Üzerine çok az tuz serpiyorsunuz. Sonra 3-4 adet tane karabiber, biraz limon  ve portakal kabuğu  rendesi, 1 defne yaprağı ve bir adet karanfil.. Biraz limon suyu... Üzerine tekrar hamsi ve yine aynı baharatlar..Hamsiler bitinceye kadar aynı işlemi yapıyoruz. En son üzerine çıkana kadar limon suyu ekliyoruz. Buzdolabında 36 saat bekledikten sonra hamsileri en beğendiğiniz tabağa çıkarıp üzerine biraz zeytinyağı ve pul biber gezdirip maydanozla süsleyip servis yapıyorsunuz... Eeee, fotoğraf nerede, diyorsunuz... Ben bu sezon henüz yapmadım. En kısa zamanda yapıp bir fotoğraf koymalıyım...


HAMSİ BUĞULAMA
1 kg ayıklanmış hamsi
3  büyük soğan
2 domates
2 limon
1 demet maydanoz
tuz, karabiber, pul biber
2 Soğan julyen doğranıp yağsız tavada hafifce kavrulacak, domatesler yemeklik minik minik doğranacak ve soğanlara eklenecek, şöyle bir çevrilecek. Yani tam pişmeyecek..İçine ince doğranmış maydanozları, çok minik doğranmış limonları, tuz ve karabiberi ekliyoruz.Hamsileri pişireceğiniz tepsinin altına 1 adet jülyen doğranmış soğanı yayıyoruz. Üzerine hamsileri sırtı tepside karınları açık olarak diziyoruz. Üzerine hafifçe kavurduğumuz malzemeyi yayıyoruz. Kalan hamsileri de sırtları yukarıda olacak biçimde kapatıyoruz.
.Kavurduğumuz malzemeden kalanı hamsilerin üzerine de yaydıktan sonra en son üzerine halka limonları diziyoruz. Biraz zeytinyağı gezdirip 240 derece sıcaklıktaki fırında yaklaşık 35-30 dakika pişiriyoruz. 
Ve ben yarın gidip hamsi almam gerektiğini düşünüyorum...


.



.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder